TERLIBATE DUNIA
PENDIDIKAN
ING SAJRONE KASUS IJAZAH PALSU
Kedadeyan sing ana ing
sajroning masyarakat saiki yaiku pengin cepet ngrampungake perkara, nanging ora
mikirke akibat sing bakal ditimbulke saka perkara kuwi. Padahal perkara kuwi
wis cetha-cetha dilarang Pemerintah nanging kok ya iseh dilakoni. Manungsa mung
mikirke kesenengane awake dhewe thok, tanpa dipikir-pikir dhisik apa kuwi sing
dilakoni bisa nyebabake rugine awake dhewe lan wong liya apa ora.
Salah sijine yaiku
durung suwe iki jagad pendidikan ing negara kita digegerake dening ijazah palsu
sing ditemokake dening Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Ing salah
sijining perguruan tinggi sing embel-embele mancanegara, kementerian nemokake
yen ana ijazah sing bisa gampang dientuki dening sapa wae kang bisa bayar
larang. Babagan iki temtu gawe rusaking pendidikan kita, apamaneh yen nganti
wong-wong kang njabat utawa makarya ing posisi kang penting, ana sing biyene
dhaftar kerja nganggo ijazah palsu iku. Nyatane pamarintah ora sacara tinarbuka
ngumumake sapa wae kang dadi “alumni” perguruan tinggi kuwi mau saengga duwe
ijazah palsu.
Kasus anane ijazah
palsu kuwi wujud saka rusake moral lan pendidikan sing ana ning Indonesia. Para
pelakune kuwi ora liya saka kalangan pendidik. Para pendidik sing arep melu Panitia
Pendidikan dan Latihan Profesi Guru (PLPG) kuwi tujuwane supaya nduweni
sertifikat ngajar. Yen guru ora melu PLPG maka ora duwe sertifikat. Padahal yen
nduweni sertifikat ngajar, dheweke kuwi bisa nduwe pagawean kang gaji utawa
upahe lumayan mungguhe para pengajar. Mangka saka kuwi para pendidik nggunakake
macem-macem cara supaya nduweni sertifikat kuwi, salah sijine yaiku gawe ijazah
palsu.
Ora mung amarga pengen nduweni
pegawean kang penak kanthi upah sing lumayan thok. Ana uga sing tuku pangkat utawa
gelar kuwi amarga mung pengen dihormati lan dialem wong. Yen nduweni pangkat
utawa gelar sing dhuwur mesthi biyasane bakal dianggep wong sing nduweni
pendidikan sing dhuwur lan pinter. Djarot (25/5) nyatakne “Inilah
kalau masyarakat kita cinta gelar, makanya banyak yang manfaatkan keadaan ini”.
Babagan ngenani ijazah palsu kuwi
ana ing sajrone pasal 263 Kitab Undang-undang Hukum Pidana (KUHP), sing unine: (1)
Barang siapa membuat surat palsu atau memalsukan surat yang dapat menimbulkan
sesuatu hak, perikatan atau pembebasan hutang, atau yang diperuntukkan sebagai
bukti daripada sesuatu hal dengan maksud untuk memakai atau menyuruh orang lain
memakai surat tersebut seolah-olah isinya benar dan tidak dipalsu, dipidana
jika pemakaian tersebut dapat menimbulkan kerugian, karena pemalsuan surat,
dengan pidana penjara paling lama 6 tahun. (2) Dipidana dengan pidana yang
sama, barang siapa dengan sengaja memakai surat palsu atau yang dpalsukan
seolah-olah asli, jika pemakaian surat itu dapat menimbulkan kerugian.
Dene sing khusus kanggo ijazah, sing
ana ing sajabane KUHP ana peraturane dewe, yaiku ana ing Pasal 69 ayat 1 UU No.
20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidika Nasional sing ngatur yen “Setiap orang yang menggunakan ijazah, sertifikat kompetensi, gelar
akademik, profesi, dan/atau vokasi yang terbukti palsu dipidana dengan pidana penjara paling lama lima tahun
dan/atau pidana denda paling banyak Rp 500.000.000,00 (lima ratus juta
rupiah).”
Kanyatane kecurangan-kecurangan sing
ana ing sajrone dunya pendidikan wis dadi penyakit akhlak sing durung ana
obate. Isa uga malah ora ana obate, yen para masyarakat tetep wae ora
sadar-sadar yen perkara kuwi ora apik nek dilakoni. Ora mung para muride thok,
nanging para guru uga ora ketinggalan saking ngelakoni kecurangan ing sajrone
pendidikan.
Guru kuwi pendidik profesional sing
tugas utamane yaiku mulang, ngajar, ngarahke, ngelatih, lan biji para muride. Kang
ana ing pendidikan anak usia dini, pendidikan dasar, utawa ana ing pendidikan
menengah. Sawetara ing liya panggonan tingkahe kuwi ora trep karo kode etik
utawa karakter sejatine guru awit ana ijazah palsu utawa ijazah ilegal. Yen
gurune wae ngelakoni ngono apa meneh muride besok. Kan ana unen-unen ”Guru
kuwi digugu lan ditiru”. Saliyane kuwi uga ana unen-unen “Guru kencing
berdiri, murid kencing berlari”. Muride besok malah bisa luwih parah saka
gurune.
Dene kode etik guru kuwi kaya kang
ana ing pasal 1 lan 2 bagian siji ngenani pangertene, tujuwan lan fungsi kode
etik guru. Kang isine yaiku ana ing pasal 1 ayat (1) unine Kode Etik Guru
Indonesia adalah norma dan asas yang disepakati dan diterima oleh guru-guru
Indonesia sebagai pedoman sikap dan perilaku dalam melasanakan tugas profesi
sebagai pendidik, anggota masyarakat, dan warga negara.
Pasal 2 ayat (1) unine Kode Etik
Guru Indonesia merupakan pedoman sikap dan perilaku bertujuan menempatkan guru
sebagai profesi terhormat, mulia, dan
bermartabat yang dilindungi undang-undang. Pasal 2 ayat (2), Kode Etik
Guru Indonesia berfungsi sebagai seperangkat prinsip dan norma moral yang
melandasi pelaksanaan tugas dan layanan profesional guru dalam hubungannya
dengan peserta didik, orang tua/ wali siswa, sekolah dan rekan seprofesi,
organisasi profesi, dan pemerintah sesuai dengan nilai-nilai agama, pendidikan,
sosial, etika, dan kemanusiaan.
Kasus ijazah ilegal ana nalika
Mentri Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi lagi ngadakake inspeksi dadakan
ing Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi (STIE) Adhy Niaga ing Bekasi pertengahan Mei
2015. Perguruan swasta kuwi ngeluluske mahasiswa sing ora layak diwisuda amarga
durung nykupi syarat wisuda. Sawuse ngadakake proses verifikasi data,
Kementrian Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi (Kemenristekdikti), Rabu
(3/6), perkuliahan ning STIE Adhy Niaga disetop sedhelo.
Miturut dhata (Kompas, 4/6),
STIE Adhy Niaga nduwe 3000 mahasiswa. Nanging, keterangane ora ana sing jelas
ngenani mahasiswa anyar lan mahasiswa pindahan. Uga ora ana data ngenani
kurikulum perkuliahan lan jaduwal akademik sing ngatur wektu pembelajaran,
penelitian, lan penulisan karya ilmiah. Menurut dhata Kemenristekdikti, status
STIE Adhy Niaga ora melaku.
Sejatine babagan iki wis ana kawet
biyen, nanging kasus iki dibahas meneh amarga ana laporan saking masyarakat.
Sekurang-kurange ada 18 Perguruan Tinggi sing nerapake lan ngelakoni praktek ilegal
kasebut. 18 kamus sing dilaporke kuwi ana ing dhaerah Jabodetabek, Kupang lan
Nusa Tenggara Timur. Kayata kampus STIE Adhy Niaga ning Bekasi, University of
Barkley ing Jakarta, lan Universitas PGRI ing Kupang.
Sabenere praktek adol tinuku ijazah
palsu kuwi ngelanggar UU Nomor 12 Tahun 2012 ngenani Pendidikan Tinggi. Dene
ancamane kuwi di penjara paling suwe 10 taun, utawa denda maksimal sakmiliyar
rupiyah.
Kementriaan Pemberdayaan Aparatur
Negara dan Reformasi Birokrasi (Kemenpan-RB) nerbitake surat edaran kanggo
nangani ijazah palsu, lan kanggo laku sabanjure saka terungkape sindikat
pemalsu dokumen kasebut ing wektu-wektu sadurunge. Herman Suryatman (Kabiro
Hukum, Komunikasi dan Informasi Publik Kemenpan-RB), kamis (28/5), ngungkapne "Setelah
berkoordinasi dengan Menristek-Dikti, Menpan-RB akhirnya menerbitkan surat
edaran dengan Nomor 03/2015 tentang Penanganan Ijazah Palsu di lingkungan
instansi pemerintah seperti Aparatur Sipil Negara (ASN)/TNI/POLRI yang
merupakan tindak lanjut terungkapnya sindikat penerbitan ijazah palsu baru-baru
ini”.
Ing satengahe pendidikan karakter
sing lagi digencarake dening Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan, mangka anane
pemalsuan ijazah sing dilakoni dening para guru kuwi pancen gawe isine kita.
Sejatine pendidikan karakter kuwi ora mung ngenani babagan bener lan salahe,
nanging kepriye carane nerapake kabiyasaan sing becik marang para murid. Sing
awujud jujur, tanggung jawab, tingkah laku sing becik, andhap asor lan
liya-liyane.
Dene sing nyetuske pendidikan karakter
ing Indonesia yaiku Megawati. Dheweke wis nyusun sanga pilar pendidikan mulya
sing trep didadekke pathokan ana ing pendidikan karakter. Sing bisa diterapake
ana ing sajrone sekolah utawa sajabane sekolah. Sanga pilar miturut Megawati
ing sajroning buku Manajemen Pendidikan Karakter kuwi yaiku: (1)Cinta
Allah dan kebenaran; (2)Tanggung jawab, disiplin, dan mandiri; (3)Amanah; (4)Hormat
dan santun; (5)kasih sayang, peduli, dan kerja sama; (6)percaya diri, kreatif,
dan pantang menyerah; (7)adil dan berjiwa kepemimpinan; (8)baik dan rendah
hati; (9)toleran dan cinta damai.
Saben-saben tembung
kang ana ing sanga pilar pendidikan kuwi nduweni makna kang endah. Mula sangka
kuwi diarepake supaya para pendidik, murid, pejabat, pengusaha lan liya-liyane
nduweni sipat kaya kang ana ing sanga pilar pendidikan mulya kuwi. Supaya ora ngelakoni
perkara-perkara kaya kang kasebut ing dhuwur mau.
Kapustakan:
Chazawi, Adami. 2001. Kejahatan Mengenai Pemalsuan (Pemalsuan
Surat). Jakarta: Divisi Buku Perguruan Tinggi, PT RajaGrafindo Persada.
Mulyasa, H.E. 2011. Manajemen Pendidikan Karakter (Hakikat
Pendidikan Karakter). Jakarta: Bumi Aksara.
Surya, Muhammad. 2013. Psikologi Guru Konsep dan Aplikasi
(Profesi, Organisasi Profesi, dan Kode Etik Guru). Bandung: Alfabeta.
Khoiri, Ilham. 2015. “Ijazah Palsu dan Kepalsuan Pendidikan Kita”.
http://print.kompas.com/baca/2015/06/09/Ijazah-Palsu-dan-Kepalsuan-Pendidikan-Kita. Diakses
pada 9 Juni
2015 15:29 WIB.
R, Musdalifa. 2007. “Tinjauan Yuridis Terhadap Tindak Pidana
Pemalsuan Ijazah (Studi Kasus Putusan No.25/Pid.B/2007/PN.BR)”. Jurnal Skripsi Ayu.
0 komentar:
Posting Komentar